Planujesz przeprowadzkę do Wielkiej Brytanii? Sam pomysł, to zdecydowanie za mało. Do dłuższego pobytu na Wyspach musisz się odpowiednio przygotować, zwłaszcza pod względem  wszelkich formalności. Postaramy się, aby ten artykuł stał się podręcznym vademecum emigranta – czyli zbiorem najistotniejszych informacji, które pomogą Ci właściwie przygotować się do wyjazdu.

O co należy zadbać, będąc jeszcze w Polsce?

Będąc w Polsce koniecznie należy zatroszczyć się o profesjonalne przetłumaczenie (przez przysięgłego tłumacza) najważniejszych aktów i dokumentów świadczących o:

·         danych osobowych oraz stanie cywilnym (np. akt urodzenia, akt ślubu)

·         stopniu zdobytego wykształcenia (najważniejsze świadectwa szkolne oraz dyplomy)

·         niekaralności (zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego)

·         nabytych kwalifikacjach (certyfikaty zawodowe)

·         uprawnieniach do obsługi specjalistycznych sprzętów

·         przebytym stażu pracy (świadectwa pracy, potwierdzenia ukończenia stażów)

Dobrze jest zaopatrzyć się w kopie ww. dokumentacji oraz kserokopie podstawowych dokumentów tożsamości – niezbędnych podczas przemieszczania się po EOG – Europejskich Obszarach Gospodarczych. Warto mieć je przy sobie w czasie podróży w formie papierowej i na poczcie elektronicznej lub pendrivie – tak „na wszelki wypadek”. Mimo zamieszania, jakie wywołał huczny Brexit – obecnie do przebywania na terenie UK wystarczy ważny dowód osobisty lub paszport. Sprawdź zatem, czy aby na pewno Twoje dokumenty są aktualne. Planując osiedlenie się lub długoterminowy pobyt na Wyspach dobrze jest mieć w zanadrzu CV oraz uniwersalny wzór listu motywacyjnego w języku angielskim.

Z pewnością nie zaszkodzi, jeśli zabierzesz ze sobą podręczną wersję słownika, a na telefonie wgrasz aplikację, która umożliwi Ci szybką translację. Jeśli masz już dokładnie obrany cel podróży wydrukuj sobie mapkę okolicy – nie zawsze można polegać na internecie i nawigacji w smartfonie. Dobrze jest też zaznajomić się wcześniej z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej w UK.

dokumenty do wyjazdu uk

Dokumenty gotowe? Świetnie – to jednak nie wszystko.

Nie zapomnij o zobowiązaniach, jakich podjąłeś się będąc w Polsce. Należy powtórnie i skrupulatnie przeanalizować wszelkie umowy zawarte z zewnętrznymi usługodawcami – dostawcami prądu, gazu, wody oraz innych mediów czy prenumerat. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy zakończenie umowy przed końcem terminu nie będzie wiązało się z poniesieniem kary lub innymi sankcjami.

Każdy pobyt zagranicą – trwający dłużej niż 3 miesiące – jesteśmy zobowiązani zgłosić do odpowiedniego organu meldunkowego. Jest to formalność, o której koniecznie powinny pamiętać osoby zameldowane w wynajętych mieszkaniach. Równie istotne jest dopełnienie wszelkich spraw formalnych w urzędach – jest to wymagane, zwłaszcza w przypadku kiedy korzystamy ze świadczeń socjalnych, takich jak zasiłki lub innych form doraźnej pomocy ze strony państwa.

Ubezpieczenie i karta EKUZ w UK oraz innych krajach europejskich to podstawa!

Będąc osobą ubezpieczoną w Narodowym Funduszu Zdrowia, zarówno Ty, jak i członkowie Twojej rodziny – automatycznie otrzymujecie prawo do posiadania karty EKUZ – czyli Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. W UK karta ta nosi nazwę EHIC (European Health Insurance Card). Wniosek o kartę EKUZ można złożyć w oddziale NFZ bądź delegaturze – możliwości jest wiele: dokument wystarczy zanieść osobiście lub poprzez osobę upoważnioną, wysłać pocztą, faksem lub napisać e-maila. Niekiedy może być wymagana dokumentacja potwierdzająca ubezpieczenie.

Dzięki karcie EKUZ/EHIC uzyskujesz uprawnienia do świadczeń zdrowotnych na terenie innego państwa, należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Należy jednak mieć na uwadze, że o zakresie i kwalifikacji świadczeń zawsze decyduje lekarz. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego nie upoważnia także do leczenia w trybie planowym. Mimo, że karta daje sposobność do darmowego korzystania z niektórych usług medycznych, wciąż trzeba liczyć się z faktem, iż część świadczeń zagranicą jest odpłatna. Jeżeli planujesz dłuższy lub stały pobyt w Anglii, a nie masz jeszcze zapewnionej pracy – zastanów się nad dodatkowym ubezpieczeniem turystycznym lub pracowniczym.

Przeczytaj więcej na temat karty EKUZ tutaj:

Czym jest niniejszy brytyjski NIN?

NIN to skrót pochodzący od National Insurance Number – jest to numer ubezpieczenia społecznego nadawany przez lokalny oddział Job Center Plus w Wielkiej Brytanii. To również odpowiednik polskiego PESELU i NIP-u, brytyjski oddział nadaje go jednorazowo i indywidualnie każdemu mieszkańcowi Wysp. NIN służy do weryfikacji składek uiszczanych zarówno na ubezpieczenie, jak i fundusz emerytalny. Formalności związane z otrzymaniem NIN-u powinniśmy załatwić jak najszybciej, gdyż aby spotkać się z urzędnikiem, wcześniej należy uzgodnić odpowiedni termin. Chcąc zapowiedzieć chęć nabycia numeru NIN, wystarczy zadzwonić pod numer 0845 600 0643. Rozmowa będzie wymagała potwierdzenia tożsamości oraz podania adresu korespondencyjnego i miejsca zatrudnienia – o ile już gdzieś pracujesz. O dokładnym terminie spotkania Job Center Plus informuje drogą listowną. List będzie zawierał także wytyczne dotyczące niezbędnej dokumentacji, którą starający się o NIN będzie musiał mieć przy sobie w dniu rozmowy, czyli:

·      aktualny dowód osobisty lub paszport

·     dokumenty potwierdzające obecny (brytyjski) adres zamieszkania, np.: umowa lokatorska, rachunki lub adres do korespondencji, zaświadczenie o zatrudnieniu wystawione przez pracodawcę bądź pisemne poświadczenia dotyczące poszukiwania pracy w UK – formalne zaproszenia do procesów rekrutacyjnych bądź na rozmowy kwalifikacyjne itp.

Oprócz wymaganych dokumentów czeka Cię również wypełnienie formularza oraz rozmowa z urzędnikiem, do której warto odpowiednio się przygotować. Z pewnością zostaniesz zobligowany do udzielenia odpowiedzi na pytania o:

·      Datę przyjazdu do UK

·     Cel, w jakim przybyłeś/łaś

·     Dalsze plany podczas pobytu na Wyspach

Decyzja o przyznaniu numeru NIN zostanie przesłana pocztą na zweryfikowany adres korespondencyjny (w przeciągu 4-6 tygodni). Na samą kartę NIN trzeba będzie poczekać jeszcze ok. 2 tygodni od otrzymania pozytywnej decyzji dotyczącej nadania numeru. Więcej na temat numeru NIN przeczytasz w tym artykule:

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo

Jeśli cierpisz na jakąś chorobę zagrażającą Twojemu życiu lub zdrowiu, zadbaj o stosowne zaświadczenie (oraz jego tłumaczenie). Diabetykom, epileptykom oraz osobom, którym może się okazać niezbędna szybka pomoc medyczna – polecamy silikonowe bransoletki z wytłoczoną informacją o danym schorzeniu (w języku angielskim i/lub polskim). Można także zakupić inne widoczne akcesoria z adnotacją o chorobie (tzw. Medical ID Jewellery). Dobrze jest także zapisać na telefonie najważniejsze numery alarmowe obowiązujące w UK, są to:

·     112 – to podstawowy numer alarmowy obowiązujący na całym świecie – umożliwia on szybkie zgłoszenie przez centrale sytuacji alarmowej do odpowiednich służb. W UK działa zarówno na telefonach komórkowych, jak i stacjonarnych. Odpowiada brytyjskiemu numerowi 999 – oba korzystają z tej samej centrali.

·     999 – jest to generalny brytyjski numer alarmowy służby do zgłaszania nagłej sytuacji – odpowiada on funkcjom numeru 112.

·     101 – jest to numer umożliwiający łączność z policją, stosowany w celu zgłoszenia dokonanego  już przestępstwa/wykroczenia i/lub poinformowania o jego skutkach, np. jeśli w nocy został skradziony samochód bądź gdy pod nieobecność właściciela dom został okradziony itp.

·     111 – pod tym numerem uzyskasz doraźną konsultację medyczną, w przypadku kiedy objawy choroby lub uraz nie zagraża życiu.

Wszystkie numery są bezpłatne i warto mieć je w swoim telefonie na czas pobytu w UK.

telefony alarmowe w uk

POWODZENIA!

Mamy nadzieję, że powyższy zbiór przedstawionych przez nas informacji pomoże Ci odpowiednio przygotować się do podróży. Nie możemy zagwarantować, że powyższe wytyczne i regulacje prawne nie ulegną zmianie po Brexit’cie. Na pocieszenie dodamy, że UK nie wystąpi z Unii Europejskiej szybciej niż w przeciągu ok. 2 lat – zobowiązania i przepisy prawne mogą (znacznie) wydłużyć ten proces. Wszystkim niezrażonym rodakom, wybierającym się mimo wszystko na Wyspy Brytyjskie, życzymy powodzenia i wszelkiej pomyślności!