5 wskazówek jak wypromować swój biznes w UK
Masz firmę w Wielkiej Brytanii lub właśnie przymierzasz się do założenia własnego biznesu? Teoretycznie jest to szaleństwo, ponieważ za rogiem czai się jeden z największych kryzysów gospodarczych w historii. Z drugiej jednak strony warto pamiętać o starym giełdowym powiedzeniu: kupuj, gdy leje się krew. Wchodząc do biznesu właśnie teraz masz szansę na zagospodarowanie nisz porzuconych przez konkurencję, która nie poradziła sobie w warunkach pandemii. To już na starcie daje Ci niemałą przewagę, o ile będziesz potrafił ją wykorzystać. Na pewno potrzebujesz marketingu, bo bez tego ani rusz. Jak zatem wypromować swój biznes w UK? Przygotowaliśmy dla Ciebie 5 najlepszych propozycji na dobry początek. Zdradzamy również, ile to Cię będzie kosztować.
Sposób 1: Firmowa strona internetowa
Zaczynamy od czegoś, co powinno być dla Ciebie oczywistością. Wielka Brytania jest jednym z najbardziej cyfrowych krajów na świecie. Większość klientów pozyskuje się dziś w Internecie, ale to nie będzie możliwe, jeśli Twojej firmy nie ma w Google. Strona internetowa stanowi pierwszy, milowy krok w kierunku wypromowania biznesu w UK. Możesz na niej zaprezentować swoją ofertę, opowiedzieć trochę o sobie, pokazać realizacje, zachęcić do kontaktu. To podstawowe narzędzie do budowania zaufania.
Rada
Gdy założysz już firmową stronę www, to koniecznie zacznij prowadzić na niej blog. Ciekawe, inspirujące artykuły poradnikowe szybko ściągną na stronę ruch z wyszukiwarki i pomogą w kreowaniu eksperckiego wizerunku firmy.
Koszt: od 500 funtów (prosta strona www na WordPress) do kilkunastu tysięcy funtów (zaawansowany sklep online).
Sposób 2: Social media
Tutaj sprawa jest dość prosta: nie ma mowy o skutecznym promowaniu swojego biznesu w UK bez obecności w mediach społecznościowych. Zarówno Facebook, jak i Twitter czy Instagram należą do czołówki najpopularniejszych stron internetowych w Wielkiej Brytanii oraz najpopularniejszych aplikacji mobilnych w UK. Rezygnując z marketingu w social media znacząco ograniczasz zasięg swojej marki biznesowej.
Jak można wykorzystać media społecznościowe do promowania firmy w UK? Na wiele sposobów: od standardowych reklam graficznych i wideo, przez aktywne prowadzenie fanpage’a marki, aż po relacje live i konkursy.
Zacznij od stworzenia strony marki na Facebooku i Instagramie. Uzupełnij go, zadbaj, aby prezentował się atrakcyjnie i regularnie wrzucaj na niego jakieś ciekawe newsy. Stopniowo pozyskuj polubienia, zwiększając zasięg i budując społeczność. Oba portale świetnie nadają się do promowania oferty firmy, informowania o promocjach, inspirowania do zakupów czy pozyskiwania pozytywnych opinii. Nie zmarnuj tego potencjału!
Na początek wstrzymaj się z płatną reklamą na Facebooku. Dobrze przemyśl, które produkty/usługi chcesz promować, a następnie rozejrzyj się za agencją social media, która zaplanuje i poprowadzi taką kampanię. Koszt obsługi małej firmy nie powinien być wyższy niż 500-600 funtów miesięcznie, natomiast efekty będą dużo lepsze, niż gdybyś robił to wszystko sam popełniając masę błędów i marnując budżet.
Koszt: od 0 funtów (samodzielne prowadzenie profilu marki) do kilkuset funtów (prosta kampania prowadzona przez agencję social media).
Sposób 3: Wizytówka Google
Jeśli na tym etapie nie stać Cię jeszcze na zainwestowanie w świetną firmową stronę www, to zacznij od stworzenia własnej wizytówki w usłudze Google My Business. Jest to zupełnie bezpłatne (uważaj na oferty naciągaczy, którzy żądają opłaty za dodanie wizytówki!), możesz się tym zająć we własnym zakresie, a efekty marketingowe powinny Cię pozytywnie zaskoczyć.
Przede wszystkim dzięki takiej wizytówce Twoja firma będzie od razu widoczna w wyszukiwarce Google na zapytania branżowe (np. „pizza in Newcastle”), ale też w usłudze Google Maps, co pozwoli jej użytkownikom łatwo znaleźć adres Twojej restauracji, pubu, kwiaciarni czy sklepu.
Pod wizytówką możesz też zbierać opinie dotychczasowych klientów – im jest ich więcej i im są lepsze, tym wyżej wizytówka będzie się pozycjonować w Google. Szczegóły znajdziesz na stronie https://www.google.com/intl/pl_pl/business/.
Ten sposób szczególnie rekomendujemy właścicielom biznesów nastawionych na pozyskiwanie lokalnego klienta.
Koszt: 0 funtów.
Sposób 4: Marketing bezpośredni
Choć specjaliści od marketingu cyfrowego traktują tzw. narzędzia online z nonszalancją, to okazuje się, że tradycyjne formy marketingu bezpośredniego nadal mogą być bardzo skuteczne. Wszystko jednak zależy od tego, co oferuje Twoja firma i do jakiego klienta chcesz dotrzeć.
Przykładami narzędzi marketingu bezpośredniego są:
- ulotki,
- plakaty,
- billboardy,
- reklamy mobilne na np. miejskich autobusach,
- gadżety reklamowe rozdawane przechodniom.
Postaw na marketing bezpośredni, jeśli zależy Ci na pozyskaniu lokalnego klienta – np. prowadzisz mały sklep i chcesz, aby dowiedzieli się o nim mieszkańcy okolicy. Ta strategia dobrze sprawdza się również w przypadku restauracji, pubów, usług remontowych i budowlanych czy np. prywatnych przedszkoli, usług złotej rączki itd.
Koszt: od 100 funtów (prosty projekt graficzny ulotki/plakatu). Pozostałe koszty zależne od skali akcji marketingowej oraz wybranych narzędzi.
Sposób 5: Reklamuj się na portalach internetowych
Reklama w Internecie ma tę przewagę nad np. reklamą w TV czy prasie drukowanej, że jest dostępna na praktycznie każdą kieszeń, może być bardzo precyzyjnie skierowana do grupy docelowej oraz gwarantuje ogromny zasięg. Szczególnie, gdy wybierzesz odpowiednie portale internetowe.
Jeśli zależy Ci na błyskawicznym efekcie marketingowym, a budżet nie stanowi wielkiego problemu, to wypróbuj reklamę na najchętniej odwiedzanych portalach newsowych w UK. Są to:
Pamiętaj natomiast, że reklama na tych portalach będzie dość kosztowna (koszt np. publikacji artykułu sponsorowanego wynosi od 1000 funtów w górę, niewielki banner reklamowy z ekspozycją na stronie głównej to również minimum 1000 funtów za tygodniową kampanię). Jeśli nie dysponujesz takim budżetem, to skup się na mniejszych, w tym lokalnych portalach internetowych, na których spokojnie można wykupić reklamę graficzną czy publikację artykułu już za kilkadziesiąt funtów.
Koszt: od 50 funtów (publikacja artykułu sponsorowanego na małym, lokalnym portalu internetowym).
Promowanie swojego biznesu w UK
Wypromowanie swojego biznesu w UK nie jest niestety takie łatwe i na dłuższą metę nie będzie też tanie. W Wielkiej Brytanii mamy blisko 5 milionów różnego rodzaju firm, dlatego jest praktycznie pewne, że i w Twojej branży panuje duża konkurencja. Najlepiej więc będzie wypróbować kilka z naszych propozycji i sprawdzić, która strategia przynosi najlepsze efekty.
No i nie zapominaj: sam marketing to za mało, aby osiągnąć sukces. Przede wszystkim musisz mieć dobry produkt lub usługę i rzetelne podejście do klienta, co w UK jest dużo ważniejsze od niskiej ceny – niestety odwrotnie niż czasem bywa w Polsce.